Informacje  

Msze święte:

pon., śr. 7.00

wt., czw., pt., sob. 18.00

Niedziele i święta:
8.00, 10.30, 16.00


III niedziela mies. o godz. 14.00 w Kurhanie

Kancelaria
parafialna:
wtorek i czwartek po mszy św. wieczornej
sobota 8.00-9.00

   

Losowe zdjęcia  

   

images

Róże Różańcowe :

1. Manijak Waleria - zelatorka

2. Brzóska Maria

3. Duda Teresa

4. Niewiedział Wiktoria

5. Niechwiej Janina

6. Barwacz Katarzyna

7. Hodana Emilia

8. Majcherczyk Urszula

9. Pływacz Honorata

10. Starzykiewicz Maria

11. Marasik Danuta

12. Mucha Małgorzata

13. Ziomek Józefa

14. Bartosik Wiktoria

15. Niechwiej Helena

16. Niechwiej Celina

 

 

1. Gągolska Zuzanna - zelatorka

2.Barańska Edyta

3. Brzózka Władysława

4. Brzózka Zofia

5. Chechelska Danuta

6. Dyduła Władysława

7. Fudała Maria

8. Fudała Władysława

9. Kajdas Halina

10. Kalemba Genowefa

11. Kasprzyk Janina

12. Kowalik Krystyna

13. Maciejowska Maria

14. Nowak Danuta

15. Paszcza Barbara

16. Pytlik Genowefa

17. Rejdych Anna

18. Urbańczyk Zofia

19. Wilk Anna

20. Zając Janina

 

 

1. Maria Sikora - zelatorka

2. Alfreda Tekielak

3. Władysława Łyko

4. Teresa Niedbalska

5. Łucja Majcherczyk

6. Maria Stefańska

7. Helena Kamieniarz

8. Joanna Gębalska

9. Genowefa Nowak

10. Lucyna Piwowarczyk

11. Krystyna Feliksik

12. Wilchelmina Bednarczyk

13. Janina Zausińska

14. Maria Majcherczyk

15. Stanisława Trębacz

16. Janina Zając

17. Czesława Trębacz

18. Krystyna Grochal

19. Halina Gertch

20. Janina Krupa

 

 

1. Wentrys Irena - zelatorka

2. Barańska Wanda

3. Baranek Mariola

4. Dziuba Helena

5. Fijołek Wanda

6. Fudala Małgorzata

7. Fudala Maria

8. Gągolska Czesława

9. Gizdoń Krystyna

10. Kurzymska Bożena

11. Lasoń Zofia

12. Łapcik Emilia

13. Rembiecha Janina

14. Jarek Lucyna

15. Urbańczyk Maria

16. Urbańczyk Maria

17. Witoń Anna

18. Zając Ilona

19. Zająć Józefa

20. Zając Józefa

 

 

1. Trębacz Janina - zelatorka

2. Bartosik Helena

3. Czak Anna

4. Jędrzejczyk Janina

5. Kasprzyk Renata

6. Kozikowska Danuta

7. Łopińska Beata

8. Łyszczarz Irena

9. Majer Zofia

10. Natoń Maria

11. Odrzywołek Zofia

12. Paluch Helena

13. Poręba Zofia

14. Sowa Danuta

15. Ślósarczyk Trębacz Bogusława

16. Ślusarczyk Łucja

17. Suwała Krystyna

18. Stawarz Janina

19. Dziadowiec Wal Lucyna

20. Zając Janina

 

Biografia ks. Stanisława Fijałka

16 grudnia 1929 roku w Kasince Małej przyszedł na świat Stanisław Fijałek jako dziesiąte dziecko Jana Fijałka i ósme Anieli z Druzgałów.
W latach 1936 – 1942 odbywał naukę w Szkole Podstawowej w Kasince Małej, natomiast w latach 1942/1943 w klasie VII w Szkole Podstawowej
w Mszanie Dolnej. W czasie wojny (1943-1945) pobierał tajne komplety
w Mszanie Dolnej, by od 1945 do 1948 roku uczęszczać do Gimnazjum
i Liceum im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie.

W 1948 roku rozpoczął pobyt w Semianarium Duchownym Uniwersytetu Jagielońskiego. Święcenia kapłańskie przyjął 28 czerwca 1953 roku. Jego pierwszą parafią była miejscowość Pcim, gdzie pracował
w latach 1953-1959. Wtedy rozpoczął pracę z głuchoniemymi. Zainicjował budowę Ośrodka dla Głuchoniemych oraz Zakładu Szkoleniowo – Produkcyjnego dla Głuchoniemych.

Na przełomie roku 1959 i 1960 był wikariuszem w Balinie, gdzie zasłynął z pięknych przedstawień, szybkiej jazdy samochodem. Wtedy też również zainteresował się Ukrainą i kurhanami.

W 1960 i 1961 roku, ks. Fijałek pracował w parafii w Bielsku-Białej. Tam miał opiekować się głuchoniemymi z bielskich fabryk. Był to bardzo trudny czas dla ks. Fijałka. Młody wikary, który chciał poświęcić się
w swojej pracy na rzecz  wiernych zderzył się z trudną rzeczywistością. Doszło do konfliktu między nim a ówczesnym proboszczem. Wtedy to rozpoczął pracę w Zakładach Produkcyjnych Maszyn Włókienniczych
w Bielsku Białej. Trwało to aż do 1964 roku. Na przełomie 1964 i 1965 roku przebywał u proboszcza w Kamesznicy. Od 1965 roku został mianowany rektorem kaplicy w Lalikach-Pochodzitej. Tam też wybudował piękny drewniany Kościół – zabytek sztuki ludowej.

27 czerwca 1971 roku ks. Fijałek został mianowany rektorem kaplicy, a następnie Kościoła w Karniowicach, a od 1 listopada 1979 roku proboszczem w Parafii pod wezwaniem Matki Bożej Szakplerznej
w Karniowicach – Dulowej. Następuje wtedy budowa Kościoła parafialnego, a także Kurhanu. W 2004 roku przeszedł na emeryturę. Zmarł 5 marca 2010 roku. Został pochowany w Kurhanie.

Ksiądz Stanisław Fijałek otrzymał wiele tytułów, w tym:

- odznaczenie Polskiego Związku Głuchych

-  Tytuł Zasłużonego Człowieka Ziemi Nowosądeckiej (1987)

-  Tytuł Honorowego Obywatela Gminy Pcim (1991)

 - Nagroda im. Juliusza Ligonia (1992) za powiązanie służby kapłańskiej ze służbą społeczną

-  Order Wdzięczności Społecznej przyznany przez Polskie Stronnictwo Ludowe (1992)  za powołanie fundacji EFFTA ARKA świadczącej pomoc na rzecz głuchoniemych

- Tytuł Człowieka Roku (1999) przez czytelników "Gazety Krakowskiej"

-   Odznaka Złotego Kaczora (2000) przez redakcję Tygodnika Ziemi Chrzanowskiej "Przełom" dla największej indywidualności medialnej lat 1990-2000

-  Tytuł Honorowego Obywatela Miasta Trzebini (2002)

-  Tytuł kanonika RM (Rochettum et Mantolettum) (2002)

Informacje:

Kurhan - świątynia w Karniowicach (koło Trzebini) jest budowlą niezwykłą - architektonicznie i nowatorsko. Jest to budowla w formie kopuły o konstrukcji żelbetonowej przykryta ziemią, na której rośnie zieleń(obecnie trwa modernizacja ziemi przykrywającej konstrukcje).

Na szczycie stoi krzyż metalowy (rurowy) spełniając jednocześnie funkcję częściowej wentylacji kurhanu. Wewnątrz kurhanu znajduje się kaplica. W centralnym jej miejscu ,na górnym poziomie, stoi ołtarz, w formie łodzi wspartej na dwóch rybach wykonanych z metalu. Całość ołtarza - mensa, podstawa pod Mszał oraz konstrukcja łodzi, a także kilkumetrowy krzyż przy ołtarzu - wykonane są z czarnego dębu, wydobytego z dna Wisły.

Nad ołtarzem w stropie kopuły umieszczone jest okno z kolorowym witrażem w formie gwiazdy, przez które oświetlany jest ołtarz i sam kurhan niezależnie od istniejącego oświetlenia elektrycznego.
Wokół, przy ścianach - na poziomie dolnym i górnym - znajdują się krypty dla pochówków skremowanych ciał zmarłych. Krypty w całym obiekcie mogą pomieścić docelowo 7210 urn z prochami zmarłych Na wszystkich wykorzystanych już kryptach są umieszczone jednakowe płytki metalowe z napisami o zmarłym, z półeczką na lampki olejowe.

Kurhan to dzieło życia księdza Stanisława Fijałka, któremu  pomogli mieszkańcy parafii: z Karniowic i Dulowej. Nie trzeba było brać kredytów na budowę, dużo fizycznej pracy społecznie wykonali parafianie, a wartość społecznie wykonanej pracy przez inżynierów - projektantów i konstruktorów jest bardzo znacząca w ogólnych kosztach budowy.
Poświęcenia kaplicy i kurhanu dokonał ks. bp. Jan Szkodoń, który w homilii powiedział: "Ołtarz ten mówi o ofierze Chrystusa, który na krzyżu złożył ofiarę za cały świat ..."
Śp. proboszcz Stanisław Fijałek - pomysłodawca i realizator budowy - o świątyni-kurhanie mówił, że spełnia 10 idei: historyczna, ekumeniczna, teologiczna, liturgiczna, etyczna, ekologiczna, ekonomiczna, społeczna, kulturotwórcza, ochronna (ewent. schron).
Kurhan ze świątynią wewnątrz nie był jeszcze nigdzie na świecie wybudowany.
"Zielone wzgórze" - kurhan w Karniowicach (znajdujący się obok tradycyjnego cmentarza) jest czymś nowym, nie spotykanym w Polsce i Europie, a może nawet na świecie. Powstał dzięki odwadze i podjętemu ryzyku przez Śp. księdza proboszcza Stanisława Fijałka, "Wielkiego Górala” z Kasinki Małej.
Jego również pomysłem i dziełem zrealizowanym jest oryginalny w architekturze (rzut "przesuniętego koła") i wyposażeniu wnętrza kościoła parafialnego w Karniowicach.

Kontakt:

Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, chcieli się z nami skontaktować prosimy o kontakt telefoniczny

Parafia MB Szkaplerznej w Karniowicach - 32/ 6138456

 

 

Adres:

ul. Łokietka 13a, 32‑545 Karniowice

tel. +48 32 613 84 56


KANCELARIA PARAFIALNA:

wtorek i czwartek po mszy św. wieczornej

w sobotę od 8.00 do 9.00

w niedzielę i święta kancelaria nieczynna

KONTO BANKOWE:

Bank Pekao S.A.

44 12 40 42691111000046775928

 

Ofiara na cele kultu religijnego

 

Ofiary na kurhan z dopiskiem: Kurhan

MSZE ŚWIĘTE:

poniedziałek, środa:

7:00

wtorek, czwartek, piątek:

18.00

sobota

18.00

Niedziele i święta:

 8.00, 10:30, 16.00


Ksiądz Jan Pietraszko - biskup niezłomny

Przez 37 lat nie dał się złamać


Komunistyczny reżim upatrywał w Kościele katolickim głównego przeciwnika. Działania aparatu represji ze szczególną mocą ukierunkowywano na niszczenie duchowieństwa. Bezpieka pozostawała jednak bezsilna w zderzeniu z głęboką wiarą. 
W telegramie przesłanym po śmierci księdza biskupa Jana Pietraszki Ojciec Święty Jan Paweł II napisał: "obdarzył Go Bóg szczególną Mądrością, darem szczególnego rozumienia Słowa Bożego oraz darem prostoty i głębi w jego przekazywaniu". Dzisiaj możemy do tego jedynie dodać, że dar ten obejmował także umiejętność stosowania zasad ewangelicznych w realiach reżimu komunistycznego. Akta inwigilacji biskupa Pietraszki stanowią unikatowe świadectwo świętości. Wyjątkowe, bo wystawione przez ludzi, którzy zawodowo szukali w człowieku grzechu.

Historia

Za czasów Bolesława Chrobrego

Na temat Dulowej trudno wypowiedzieć się kto był jej założycielem, a to z braku odpowiedniego materiału, choć wydaje się, że wczesną nazwę dzierżawczą, czyli osobową Dulowa uzyskała od Dula. W IX wieku okolice Krzeszowic wraz z Dulową znajdowały się prawdopodobnie w obrębie państwa wielkomorawskiego. Za czasów Bolesława Chrobrego weszły w skład państwa polskiego, którego stolicą był niedaleko leżący Kraków. W wyniku testamentu Bolesława Krzywoustego(w 1138 roku) stały się częścią składową krakowskiej dzielnicy senioralnej. W 1178 roku książę krakowski Kazimierz Sprawiedliwy przekazał m.in. księciu opolskiemu Mieczysławowi kasztelanię chrzanowską (nie jest znany jej dokładny zasięg, niewątpliwie jednak zachodnia część opisywanego terenu wchodziła w skład tej kasztelanii), która wkrótce wróciła do ziemi krakowskiej.

Aż do trzeciego rozbioru Polski (1795 r.) cały ten teren leżał w granicach państwa polskiego i objęty był powiatem krakowskim. Większość okolic Krzeszowic należała do tęczyńskich dóbr magnackich, reszta zaś znajdowała się w rękach indywidualnej drobnej szlachty, a tylko nieliczne przynależały do dóbr duchownych. Po trzecim rozbiorze Polski okolice Krzeszowic należały po części do dystryktu olkuskiego w ramach tzw. Galicji Zachodniej. W 1809 roku przyłączono je do departamentu krakowskiego w granicach Księstwa Warszawskiego. Oprócz istniejącego tu powiatu chrzanowskiego wydzielono okresowo powiat krzeszowicki (w latach 1809-1815 i 1855-1867).
Z kolei na mocy postanowień Kongresu Wiedeńskiego w 1815 r. utworzono Wolne Miasto Kraków tzw. Rzeczpospolita Krakowska pod protektoratem Austrii, Prus i Rosji, w skład którego weszły również okolice Krzeszowic. Od strony północnej Wolne Miasto Kraków graniczyło z Królestwem Polskim, na zachodzie - z Prusami, na południu - z Austrią. Rzeczpospolita Krakowska w 1846 r. ponownie została wcielona do Austrii(Galicji) pod nazwą Wielkiego Księstwa Krakowskiego. W zapisce sądowej z 1388 roku występuje dwoje dziedziców Dulowej: Agnieszka i jej zięć Bartek, zwany Rączy, herbu Nowina. Agnieszka poświadczona jest jeszcze raz wraz z córką Rochną, żoną Bartka w 1390 r., Bartłomiej również raz w 1398 r. Znani są jego synowie: Mikołaj, dziedzic Dulowej, występujący w latach 1398-1440 i Szymek z Dulowej, odnotowany w latach 1399-1427.
 
"Łaziska"

W takich miejscowościach jak: Bolęcin, Dulowa, Lgota, Młoszowa znajdują się tereny o nazwie "Nawsie", które są świadectwem isnienia średniowiecznego placu wiejskiego, który powstał w wyniku lokacji. Niegdyś według zapisków sądowych z 1400 r. Dulowa graniczyła z Łaziskami. Obecnie ta miejscowość nie isnieje. Natomist według innego zapisku z 1401 r. Łaziska były oddzielone od Dulowej rzeką zwaną ówcześnie Baba, a według jeszcze innego zapisku z 1432 r. ta miejscowość sąsiadowała poprzez las z Młoszową. Ostatnie zapiski poświadczające istnienie Łazisk pochodzą z 1590 r. A zatem można stwierdzić, iż Łaziska leżały pomiędzy trzema miejscowościami: Dulową, Karniowicami, Młoszową. Między dziedzicami Łazisk a właścicielami położonej w sąsiedztwie Dulowej dochodziło do częstych sporów granicznych. Miejscowość tę w średniowieczu zamieszkiwała szlachta herbu Baranie Rogi i herbu Nowina.
Pod koniec XIV w. jedną cześcią Dulowej władała Agnieszka (1388-90), jej córka Rochna(1390-1400) oraz zięć Bartek zwany Rączym herbu Nowina(1388-1389), a drugą częścią Jakusz Dulowski herbu Baranie Rogi, dziedzic Giebułtowa, poświadczony w latach 1389-1400. Część Bartka i Rochny przeszła na ich synów Mikołaja(1389-1440) i Szymka(1399-1427) współwłaścicieli Będkowic. Natomist dziedzinę Jakusza odziedziczyli jego synowie: Andrzej Dulowski, Mikołaj Dulowski zwany Czerwonym, Maciej i Jakusz. Ponadto jakąś część Dulowej miał bliżej nieznany Franczek - brat Mikołaja. Częścią Nowiną w połowie XV wieku władali Jan(1437-55) i Elena (1440-45), Dzieci Mikołaja,, zapewne ich brat Mikołaj herbu Nowina(1431-1460) oraz Bartłomiej (1440) i Elżbieta (1453), dzieci Szymka, natomiast pozostałą częścią władali: Wichna, córka Mikołaja Dulowskiego zwanego Czerwonym(1442-47) oraz bracia Jan i Mikołaj(1447), synowie Macieja.
Ponadto właścicielami skrawków tej miejscowości byli bliżej nieznani: Piotr herbu Baranie Rogi(1430), Marcisz herbu Ostoja(1436) i Stanisław herbu Pilawa (1447-48). Pod koniec XV wieku Dulowa należała do Stanisława Dulowskiego z Karlina(1471-1488) i Mikołaja z Dulowej (1480-88). W latach 1498-1521 poświadczony jest jeszcze jeden Stanisław Dulowski. W XV w. funkcjonowały folwarki nieomal we wszystkich sąsiadujących miejscowościach, przy czym miejscowości należące do kilku rodzin szlacheckich posiadały nieraz po kilka gospodarstw dworskich, tj: Młoszowa - 4, Płoki - 2, Dulowa - kilka. W pierwszej połowie XVII w. Dulowa, Karniowice i Młoszowa znalazły się w rękach Hieronima Przyłęckiego , znanego z awanturnictwa i napadów na Trzebinię. Znaczny rozwój przemysłowy zachodnich rejonów ówczesnego powiatu chrzanowskiego w latach 1815-1846 (kopalnia węgla, huty cynku itp.) wpłynął również na rozwój gospodarczy okolic Krzeszowic.
Powstały kopalnie węgla kamiennego w Tenczynku, gdzie przez krótki czas była mała huta cynku. Rozwinęło się górnictwo galmanu (okolice Psar, Ostrężnicy i Nowej Góry), z którego wytapiano cynk, rozpoczęto też wydobywać rudę żelazną (m.in. koło Czernej). Pod koniec lat 40-tych XIX w. wybudowano linię kolejową z Krakowa do Mysłowic. To jest zaledwie w 22 lata po wybudowaniu pierwszej na świecie lini kolejowej. W dniu 13 października 1847 roku wyruszył pierwszy pociąg, ciągnięty przez parowóz "Kraków". Budowę ślepej linii kolejowej, łączącej Kraków z Mysłowicami, przez które miała przebiegać linia warszawsko-wiedeńska, rozpoczęto w 1844 roku z inicjatywy senatu Rzeczpospolitej Krakowskiej (Wolnego Miasta Kraków).
Prace prowadziło "Towarzystwo drogi żelaznej krakowsko-górnośląskiej" z udziałem kapitału pruskiego i Wolnego Miasta. Początkowo między Krakowem a Mysłowicami kursowały tylko dwie pary pociągów na dobę. Później latem uruchomiono w niedzielę dodatkowe pociągi do Krzeszowic (przejeżdżające przez Dulową). Od XIX wieku w pobliskiej Trzebini wydobywano węgiel kamienny, a także funkcjonowały: huta cynku, rafineria nafty, elektrownia i fabryka przetworów tłuszczowych. W drugiej połowie XIX w. na terenie Tenczynka powstawało szereg mniejszych kopalni węgla, które na ogół miały niedługi żywot i tylko nieliczne przetrwały do okresu międzywojennego.

Szkoła Podstawowa w Dulowej

W roku 1995 na wniosek mieszkańców i ówczesnego radnego: Czesława Palucha i Marka Rudkowskiego dokonano zmiany granic sołectwa Dulowa, w wyniku czego Została ona powiększona o 60 1358 ha. Pozyskała Szkołę Podstwową oraz cmentarz komunalny. W tym samym roku nadano nazwy ulic miejscowości Dulowa. W 1998 roku odbyły się wybory do Rady Sołeckiej. W skład rady weszli: Sołtys - Przewodniczący Rady - Waldemar Wszołek Z-ca Przewodniczącego - Kazimierz Kaim Członkowie: - Iwona Kania, Teresa Nosal, Wacław Lewandowski, Aleksander Gąsior, Czesław Starzykiewicz. W1999 roku Szkoła Podstawowa w Dulowej otrzymała imię św. Jadwigi Królowej. Sztandar oraz tablicę pamiątkową, która została wmurowana przy wejściu do szkoły ufundowali: ks. St. Fijałek i Rada Sołecka w Dulowej.

źródło: http://dulowa.pl/

Karniowice położone są na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej w mezoregionie Wyżyna Olkuska, częściowo na obszarze Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie oraz w jego otulinie.

Przez Karniowice przepływa rzeka Dulówka, która w dalszym biegu zmienia nazwę na Krzeszówkę, a następnie na Rudawę i wpada w Krakowie do Wisły.

Nazwę miejscowości w zlatynizowanej staropolskiej formie Karnyowicze wymienia w latach (1470-1480) Jan Długosz w księdze Liber beneficiorum dioecesis Cracoviensis

Teren gdzie współcześnie znajdują się Karniowice najpewniej wchodził w skład państwa Wiślan, następnie państwa wielkomorawskiego, później po połączeniu ziem Wiślan z państwem Polan, pozostał przy Polsce do 1795 roku.

Od średniowiecza do 1795 wieś znajdowała się w województwie krakowskim. Po III rozbiorze Polski okolice Karniowic należały do dystryktu olkuskiego w ramach tzw. Galicji Zachodniej w zaborze austriackim. W 1809 r. teren Karniowic przyłączono do departamentu krakowskiego w granicach Księstwa Warszawskiego. W latach 1815-1845 w Rzeczypospolitej Krakowskiej jako jedna z 224 wsi.

W latach 1848-1918 roku należała do Galicji. W latach 1918-1939 i 1945-1975 w woj. krakowskim. W okresie II wojny światowej należała do III Rzeszy i była miejscowością graniczną z Generalnym Gubernatorstwem.

W latach 1975-1998 miejscowość należała administracyjnie do województwa katowickiego.

W Karniowicach powstał pierwszy w Europie nowożytnej kurhan, posiadający 3 poziomy - o wysokości 16 metrów i średnicy 26 metrów. W miejscowości położony jest również kościół parafialny pod wezwaniem MB Szkaplerznej. Kościół parafialny wybudowany w latach 1978‑1988, konsekrowany w 1989.W Karniowicach znajduję się również Wiejski Dom Kultury.

Źródło: http://pl.wikipedia.org

 

SAKRAMENT NAMASZCZENIA CHORYCH

Każdy z siedmiu sakramentów jest środkiem, przez który zmartwychwstały Pan, mocą swojego Ducha, udziela człowiekowi różnych zbawczych łask. Kościół katolicki naucza, że również sakrament namaszczenia chorych jest jednym z sakramentów ustanowionych przez Chrystusa. Wspomina o nim św. Marek oraz św. Jakub.

1. Kto może przyjęć sakrament namaszczenia chorych? Mk 6,13

Sakrament namaszczenia chorych rodzi u niektórych katolików wiele lęków i obaw. Dość często wzywają kapłana dopiero wtedy, gdy chory już umarł, ponieważ obawiają się, by nie przerazić zbytnio konającego propozycją przyjęcia tego sakramentu. Tymczasem sakramentu tego nie udziela się wyłącznie konającym. Została nawet zmieniona jego nazwa z „ostatniego namaszczenia” na „sakrament namaszczenia chorych”. Może go przyjąć osoba poważnie chora, osłabiona przez wiek; nie udziela się go natomiast człowiekowi, który z pewnością już umarł. „Kapłan wezwany do chorego, który już umarł, niech błaga Boga, aby go uwolnił od grzechów i przyjął litościwie do swego Królestwa; namaszczenia natomiast niech nie udziela. Jeśli istnieje wątpliwość, czy chory zmarł naprawdę, może mu udzielić tego sakramentu warunkowo”. W ciągu życia można wielokrotnie przyjąć ten sakrament, co ma miejsce wtedy, gdy ktoś wiele razy popada w poważną chorobę.

2. W jaki sposób udziela się sakramentu chorych?

Sakramentu tego udziela kapłan w ten sposób, że namaszczając chorych na czole i dłoniach olejami wymawia następujące słowa: „Przez to święte namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże ciebie łaską Ducha Świętego. Amen. Pan, który odpuszcza ci grzechy, niech cię wybawi i łaskawie podźwignie. Amen.

3. Jakie łaski otrzymuje człowiek w sakramencie namaszczenia chorych? Jk 5,14-15

Udzielenie sakramentu chorych nie ma na celu -jak się nieraz sądzi - wyłącznie przygotowania człowieka na śmierć, lecz również umocnienie go w jego cierpieniach. „Człowiek niebezpiecznie chory potrzebuje szczególnej łaski Bożej, aby pod wpływem lęku nie upadł na duchu i podlegając pokusom nie zachwiał się w wierze. Dlatego Chrystus w sakramencie namaszczenia daje swoim wiernym, dotkniętym choroba, potężną moc i obronę”. „Sakrament ten udziela choremu łaski Ducha Świętego, która pomaga całemu człowiekowi do zbawienia, a mianowicie umacnia ufność w Bogu, uzbraja przeciw pokusom szatana i trwodze śmierci. Dzięki tej pomocy chory może nie tylko znosić dolegliwości choroby, ale także je przezwyciężać i odzyskać zdrowie, jeżeli to jest pożyteczne dla zbawienia jego duszy. Jeżeli jest to potrzebne, namaszczenie odpuszcza grzechy i staje się dopełnieniem chrześcijańskiej pokuty”. W sakramencie namaszczenia chorych człowiek dostępuje udziału w zbawczej męce i śmierci Chrystusa. Kościół zachęca wszystkich cierpiących, chorych i umierających, aby świadomie łączyli się z męką i śmiercią Chrystusa i w ten sposób przysparzali dobra całemu ludowi Bożemu, przyczyniając się do jego zbawienia. Sakrament ten jest niejako konsekracją chorego, aby przez swoje cierpienia skutecznie przyczyniał się do zbawiania świata oraz aby przez śmierć sam wszedł do chwały niebieskiej. Wielu teologów twierdzi, że przez sakrament namaszczenia chorych Chrystus gładzi człowiekowi, przyjmującemu go w dobrej dyspozycji, nie tylko grzechy, ale również i wszystkie należne za nie kary, dzięki czemu zaraz po śmierci przechodzi on do chwały nieba.

4. Co należy przygotować, kiedy wzywamy kapłana do chorego?

Przed przyjściem kapłana należy przygotować stolik przykryty białym obrusem, na którym stawia się zapalone świece, krzyż, ewentualnie wodę święconą i trochę waty Jeśli nie ma wody święconej, można użyć wody zwykłej i poprosić kapłana o poświęcenie jej. Na tak przygotowanym stoliku kładzie kapłan Najświętszy Sakrament oraz oleje.


 

PODSUMOWANIE

We wszystkich sytuacjach życiowych Chrystus obdarowuje nas swoimi łaskami, koniecznymi do spełnienia powierzonych nam przez Niego nowych zadań i do naszego uświęcenia. Ma to miejsce również w wypadku choroby chrześcijanina. Przez sakrament namaszczenia Zbawiciel umacnia cierpiącą osobę, włącza ją w tajemnicę swojej zbawczej męki i śmierci, odpuszcza jej grzechy i uświęca ją. Dzięki łasce tego sakramentu chory lub umierający człowiek zyskuje pomoc dla własnego zbawienia, a równocześnie przez swoje cierpienie i śmierć przymnaża różnych zbawczych darów całemu Kościołowi.

źródło:

http://www.teologia.pl/m_k/zag06-5.htm

Święcenia kapłańskie, kapłaństwo, sakrament święceń -nadaje władzę uświęcania, tj. udzielania innych sakramentów. 
Święcenia mają trzy stopnie: diakonat, właściwy prezbiterat i święcenia biskupie (prawosławni przyjmują także stopnie lektora i subdiakona, a katolicy wschodni i niektórzy tradycyjni subdiakona). Potocznie ze święceniami kapłańskimi utożsamia się drugi stopień (wyświęconych nazywa się zwyczajowo księżmi, mimo, że formalnie są prezbiterami), natomiast biskupstwo określa się jako pełnię sakramentu kapłaństwa.
Współcześnie klerycy przyjmują święcenia diakonatu na co najmniej 6 miesięcy przed święceniami prezbiteratu, natomiast powoływanie stałych diakonów jest w Polsce rzadkie (w przeciwieństwie do krajów zachodnich). Diakonat upoważnia do udzielania w imieniu Kościoła sakramentu chrztu oraz błogosławienia małżeństw, przewodniczenia pogrzebu, głoszenia kazań i asystowania we mszy. Prezbiterom zastrzeżone jest sprawowanie eucharystii, sakramentu pokuty oraz namaszczenia chorych. Biskupi udzielają bierzmowania (choć prezbiterzy także mogą być jego nadzwyczajnymi szafarzami; w kościołach wschodnich udzielają go normalnie) oraz sakramentu święceń. 

Papież Benedykt XVI 19 czerwca 2009 w Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa ogłosił Rok Kapłanski z okazji 150 rocznicy śmierci św. Jana Marii Vianney, która przypada w czerwcu 2010.

 

SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA
[...więcej informacji...]

"...ślubuję Ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz że Cię nie opuszczę aż do śmierci. Tak mi dopomóż, Panie Boże Wszechmogący, w Trójcy Jedynej, i wszyscy Święci." 

Katechizm Kościoła Katolickiego w §1601 przypomina: "Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu" 
Przygotowanie do tego sakramentu obejmuje: 
• Zaręczyny - pół roku przed ślubem
• Katechezy przedślubne po zaręczynach 
• Pełne 3 miesiące przed ślubem spotkanie z kapłanem w celu uzgodnienia terminu spisania protokołu przedślubnego i uzyskania informacji o dokumentach, które trzeba na to spotkanie przygotować. 
• Spisanie protokołu przedślubnego

SAKRAMENT BIERZMOWANIA w Katechizmie Kościoła katolickiego
1315 "Kiedy Apostołowie w Jerozolimie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do niej Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa. Wtedy więc wkładali Apostołowie na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha Świętego" (Dz 8,14-17). 
1316 Bierzmowanie udoskonala łaskę chrztu; jest ono sakramentem, który daje Ducha Świętego, aby głębiej zakorzenić nas w synostwie Bożym, ściślej wszczepić w Chrystusa, umocnić naszą więź z Kościołem, włączyć nas bardziej do jego posłania i pomóc w świadczeniu o wierze chrześcijańskiej słowem, któremu towarzyszą czyny. 

1317 Bierzmowanie podobnie jak chrzest wyciska w duszy chrześcijanina duchowe znamię, czyli niezatarty charakter. Dlatego ten sakrament można przyjąć tylko raz w życiu. 

Jednym z elementów bierzmowania jest wybór imienia. Imię odgrywa istotną rolę w życiu człowieka, choć dziś nie wyczuwamy już tak głęboko symboliki imienia, jak to miało miejsce w kulturze semickiej, gdy imię traktowano jako symbol osoby. Czytając Ewangelię odkrywamy, że Jezus zmienił imię Szymonowi, który otrzymał imię Piotr, co ma wyraźnie znaczenie symboliczne. Nowe imię określa funkcje Apostoła w gronie Dwunastu i zarazem we wspólnocie Kościoła. Piotr-Opoka. Narodzonemu dziecku rodzice wybierają imię. Przy bierzmowaniu młodzież posiada już świadomość religijną i jest zdolna do samodzielnych decyzji, także w dziedzinie wiary. Zgodnie z praktyką Kościoła katolickiego bierzmowanie przyjmuje się w takim wieku, by człowiek mógł sam publicznie wyrazić swą decyzję. Jednym z elementów decyzji wiary młodego człowieka jest wybór patrona, orędownika. Wybór imienia do bierzmowania, a właściwie wybór konkretnego świętego jest wyborem pewnego ideału chrześcijańskiego i publicznym, oficjalnym potwierdzeniem swej decyzji.
   
   

Parafie dekanatu

parafia Chrystusa Króla – Lgota
parafia św. Józefa Robotnika – Młoszowa
parafia MB Królowej Polski – Myślachowice 
parafia Narodzenia NMP – Płoki
parafia Podwyższenia Krzyża Świętego – Psary
parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa – Trzebinia
parafia Niepokalanego Serca NMP – Trzebinia-Siersza
parafia św. Apostołów Piotra i Pawła – Trzebinia
parafia św. Barbary – Trzebinia-Wodna

   

Kontakt

PARAFIA MB SZKAPLERZNEJ KARNIOWICE-DULOWA
ul. Łokietka 13a, 32 545 Karniowice
tel. +48 32 613 84 56 
 
Bank Pekao S.A.
44 12 40 42691111000046775928
   
   
Our website is protected by DMC Firewall!