Elementy strony
• LITURGIA ZGROMADZENIA
- procesja wejścia - znak krzyża
- pozdrowienie ludu - akt pokuty
- "Chwała na wysokości Bogu" (w święta i uroczystości) (z wyjątkiem Wielkiego Postu i Adwentu)
- kolekta
• LITURGIA SŁOWA
- pierwsze czytania (najczęściej starotestamentalne)
- psalm responsoryjny
- drugie czytanie (w święta i uroczystości) (najczęściej nowotestamentalne)
- aklamacja przed Ewangelią
- Ewangelia - homilia lub kazanie
- Credo (w niedziele i uroczystości)
- modlitwa powszechna (wiernych) W liturgii eucharystycznej wydziela się trzy zasadnicze momenty:
• przygotowanie darów
Już samo przyniesienie na ołtarz chleba i wina jest pewnym gestem symbolicznym. Wyraża ono dar i zaangażowanie zgromadzenia, które chce przekazać Bogu swój podstawowy pokarm
– chleb i wino
– znak obchodzonego święta.
• modlitwa eucharystyczna
Wśród wielu modlitw eucharystycznych, jakie są do wyboru, wszystkie oznaczają tę samą "akcję eucharystyczną", proklamowaną i dokonywaną słowami i gestami przez przewodniczącego zgromadzeniu. Przebieg modlitwy eucharystycznej jest następujący:
* prefacja, dziękczynienie składane Ojcu przez śpiew "Święty, Święty, Święty"
* modlitwa do Ducha Świętego, aby chleb i wino "stały się ciałem i krwią Jezusa Chrystusa, naszego Pana, który tej nocy, której był wydany..."
* przywołanie słów i gestów Jezusa z ostatniej wieczerzy i przeistoczenie darów ofiarnych – jest to najważniejsza chwila Mszy Świętej
* aklamacja przez lud tajemnic wiary
* wezwanie do Ducha Świętego o zjednoczenie zgromadzonych na Eucharystii * doksologia ("Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie...")
* odmówienie słów modlitwy Pańskiej (Ojcze Nasz), celebrans kończy ją embolizmem (prośbą o uwolnienie od zła)
• Komunia Święta
Polega na przyjęciu i spożyciu Ciała Pańskiego (Komunia jednopostaciowa) lub też Ciała i Krwi (Komunia dwupostaciowa, która ze względów praktycznych stosowana jest rzadziej, zdarza się, że można ją przyjąć przy sakramencie bierzmowania i małżeństwa).
* postcommunio modlitwa po komunii

Aby ochrzcić dziecko należy przedstawić w kancelarii:
• Akt urodzenia dziecka z USC.
• Dowody osobiste rodziców. Należy też podać datę i miejsce zawarcia związku małżeńskiego. Jeśli rodzice zawarli małżeństwo w innej parafii należy przedłożyć świadectwo ślubu.
• Rodzice dziecka podają dane chrzestnych: imię i nazwisko, datę urodzenia, dokładny adres zamieszkania. Jeśli któreś z rodziców chrzestnych mieszka poza Karniowice - Dulowa, musi dostarczyć odpowiednie zaświadczenie z parafii zamieszkania.
• Dziecko do chrztu św. należy zgłosić w Kancelarii Parafialnej dwa tygodnie wcześniej.
Wszystkie chętne dzieci i młodzież,
które pragną śpiewać i grać na Chwałę Bożą,
Zapraszamy na próby w SOBOTĘ o 10.00
Jeśli chcesz dołączyć do scholi przyjdź na spotkanie.
W ramach przygotowań do światowych dni młodzieży przygotowaliśmy ozdoby świąteczne które będzie można kupić u nas w Kościele od następnej niedzieli 13.03. Sprzedają te rzeczy wolontariusze ŚDM z naszej Parafii, a cały dochód ze sprzedaży przeznaczony jest na wyżywienie młodzieży, która będzie mieszkała u nas w szkole.
W skład Scholi wchodzą:
1. Martyna Paluch
2. Roksana Adamczyk
3. Martyna Rejdych
4. Karolina Kurdziel
5. Amelia Kurdziel
6. Aleksandra Kurdziel
7. Weronika Koryczan
8. Joanna Marcisz
9. Martyna Trębacz
10. Weronika Kurek
11. Aleksandra Kozioł
12. Kinga Rejdych
13. Zuzanna Stawarz
14. Amelia Tupaj
15. Aleksandra Gągolska
16. Iwona Barwacz
17. Patrycja Kurek
18. Paulina Paluch
19. Wiktoria Piwowarczyk
20. Remigiusz Adamczyk
21. Artur Oczkowski
22. Karolina Baciak
23. Maja Starzykiewicz
24. Emilia Chodacka
25. Aleksandra Bartosik
26. Karol Trębacz
Schola 2014/2015
Nazwa pochodzi od założonej ok. 600r. przez Papieża Grzegorza I Wielkiego szkoły śpiewaków Schola Cantorum, służącej wykonywania chorału gregoriańskiego. Obecnie scholą nazywa się zespół wokalny tworzony w parafii, którego zadaniem jest pomoc w inicjowaniu śpiewu podczas Liturgii.
W naszej parafii schola istnieje nieprzerwanie od kilknastu lat. Spotkania odbywają się w soboty o godzinie 1000 w salce na plebanii. Prowadzą je Katarzyna Piwowarczyk – Ściebura i Krzysztof Kucia. Tak jak Grupa Apostolska, Schola ubogaca niedzielną Eucharystię.
Schola:
1. Aleksandra Frurmanik
2. Kamila Majerska
3.Martyna Paluch
4. Kornelia Ślusarczyk
5. Roksana Adamczyk
6. Karolina Kurdziel
7. Martyna Rejdych
8. Weronika Koryczan
9. Joanna Marcisz
10. Aleksandra Kurdziel
11. Amelia Kurdziel
12. Weronika Pabis
13. Weronika Kurek
14. Amelia Tupaj
15. Zuzia Stawarz
16. Aleksandra Gągolska
17. Kinga Rejdych
18. Oliwia Jabłońska
19. Amelia Badzioch
Grupa Apostolska
Ruch Apostolstwa Młodzieży (RAM) zwany potocznie Grupą Apostolską został założony w 1973 roku przez ówczesnego księdza kardynała Karola Wojtyłę. Znając dobrze środowisko młodzieży, jak i ówczesny system władzy, który eliminował Boga z życia publicznego, popierał ruch oazowy. Jednak postanowił rozpocząć coś zupełnie nowego. Chciał, aby apostołami wśród młodych byli inni młodzi.
Podstawowym celem RAM jest przygotowanie młodzieży do dojrzałego i świadomego życia w wierze chrześcijańskiej. Mają oni, jak pierwsi Apostołowie, dzielnie głosić Słowo Boże, a także służyć drugiemu człowiekowi. Znakiem Grup Apostolskich jest Krzyż, który wskazuje drogę do nieba, ale także do innych ludzi i ich serc.
W naszej parafii Grupa Apostolska funkcjonuje już od kilku lat. Spotkania Młodzieży odbywają się w piątki i rozpoczynają się uczestnictwem we Mszy Świętej, a następnie przechodzą w formację. Młodzież oprócz tego angażuje się, na przemian ze scholą, w ubogacenie śpiewem Liturgii niedzielnej.
Uczestnicy: | |
1. | Ania Gwizdała |
2. | Ania Starzycka |
3. | Anna Urbańczyk |
4. | Justyna Brzózka |
5. | Kacper Brzóska |
6. | Kamil Kocot |
7. | Karolina Urbańczyk |
8. | Natalia Gąsior |
9. | Piotr Jarek |
10. | Weronika Tupaj |
11. | Wiola Tekielak |
Księża, którzy pracowali w naszej parafi
o. Sarafin Zajęga - 1943-1944
ks. Jan Martińczak - 15 X 1958- 1 VIII 1963
ks. Franciszek Ostafin - 1 VIII 1963- 26 VI 1971
ks. Stanisław Fijałek - 1971 – 2004 ( od 1 XI 1979- proboszcz)
ks. Janusz Krupa - wikary w latach 1989 – 1991, wyświęcony w 1985 roku.
ks. Krzysztof Słowik – wikary w latach 1991 – 1992, zasłynął z pięknych koncertów kolęd i pastorałek organizowanych w naszym Kościele.
ks. Dariusz Kostyra – wikary w latach 1992-1994, miał dar komunikacji z uczniami, a także wspaniałe poczucie humoru. Zginął tragicznie w wypadku samochodowym w 2002 roku.
ks. Jan Warta – wikary w latach 1994 – 1996, wyświęcony w 1990 roku, autor wielu książek dla dorosłych, m.in. „Piąty Stygmat”, „Przeciwności losu”, a także bajek dla dzieci. Konsekwentnie kształtował podstawy religijne swoich wychowanków, angażował młodzież w życie parafii. Był bardzo ceniony przez parafian.
ks. Adam Mroczek - wikary w latach 1996 – 2002, wyświęcony w 1981 roku, kapłan dbający o rozwój duchowy wiernych, zasłynął z przygotowania obchodów św. Jadwigi Królowej.
ks. Zygmunt Cholewa - wikary w latach 2002 – 2004, w 2004 roku mianowany administratorem parafii, wyświęcony w 1989 roku, kapłan o niezwykłym poczuciu humoru, uwielbiany przez dzieci i młodzież, wspólnie z Kołami Gospodyń i Serniorami z naszej parafai przygotowywał wspaniałe Misterium Męki Pańskiej.
ks. Wiesław Grzechynia - proboszcz w latach 2004 – 2009, wyświęcony w 1984 roku, niezapomniany przez parafian kapłan, rozsądny, taktowny, wspaniały gospodarz naszej świątyni, rozpoczął odnowę naszego Kościoła.
ks. Mieczysław Klimeczko – wikary w latach 2004 – 2007, wyświęcony w 1993 roku, kapłan o wspaniałym poczuciu humoru, bardzo ceniony przez młodzież naszej parafii, jak i przez dorosłych.
ks. Wojciech Zahradnik – wikary w latach 2007 – 2009, wyświęcony w 2002 roku, sympatyczny kapłan, który wraz z ks. Wiesławem Grzechynią zasłynął z niezwykłych Mszy Świętych dla dzieci, niezwykle zaangażowany w życie parafii, pokazywał młodzieży, jak udzielać się we wspólnocie, zasłynął ze wspaniałych jasełek.
ks. Marek Mierzwa – diakon w latach 2011 – 2012, wyświęcony w 2012 roku, pierwszy diakon, który odbywał w naszej parafii praktykę, kapłan, który przejednał sobie młodzież i dzieci naszej parafi, a także ujął parafian swoją wrażliwością i skromnością.
ks. Rafał Bobek – diakon w latach 2012 – 2013, wyświęcony w 2013 roku, kapłan o niezwykłym głosie i osobowości, zapamiętany przez niezwykle charyzmatyczne kazania dla dorosłych i ciekawe konwersacje
z dziećmi.
ks. Marek Pitala – diakon w latach 2013 – 2014, wyświęcony w 2014 roku, energiczny duchowny ze wspaniałym poczuciem humoru, zasłynął z kazań dla dzieci (niezapomniane kazanie o owcy i baranie, wypominane mu przez młodzież naszej parafii ;), a także z wielu daziałań wspólnie zorganizowanych z Grupą Apostolską.
ks. Krzysztof Jobda - ostatni diakon naszej parafii w latach 2014 - 2015. Wyświęcony w 2015r. Człowiek ogromnej wiedzy i wielkiego serca. Od lat związany z fundacja AGAPE, gdzie pomaga osobom niepełnosprawnym. W naszej parafii zostanie zapamiętany dzięki niezwykle inteligentnym kazaniom oraz otwartości na potrzeby drugiego
ks. Krzysztof Matuszyk - proboszcz w naszej parafii w latach 2009 - 2015. Człowiek wielu zainteresowań i niesamowitego poczucia humoru. Słynący z zamiłowania do historii, literatury i malarstwa. Założyciel obecnej Grupy Apostolskiej naszej parafii. Zachęcił do współpracy na rzecz naszej wspólnoty wielu młodych ludzi. Zawsze chętny do pomocy drugiej osobie. Osoby starsze na pewno zapamiętają go, dzięki wspaniałym pielgrzymkom.
Księża pochodzący z parafii
ks. Władysław Gągolski
ks. Mirosław Niewiedział – wyświęcony w 2002 roku
Dnia 16 lipca 1251 r. święty Szymon Stock otrzymuje najbardziej niezwykły znak zbawienia, jaki kiedykolwiek był dany człowiekowi.
Pewnego dnia podczas spaceru po ulicach Rzymu spotkali się trzej oddani słudzy Pana. Jednym z nich był Dominik de Guzmán, który poszukiwał właśnie ludzi do zakładanego przez siebie zakonu kaznodziejów, nazwanego później zakonem dominikańskim. Drugim był Franciszek z Asyżu, który nie tak dawno zgromadził wokół siebie grupę ludzi mających służyć tej, którą zwał Panią Biedą. Trzecim był ojciec Angelo, pochodzący z daleka, z góry Karmel w Palestynie, wezwany do Rzymu ze względu na sławę kaznodziei. Wszyscy trzej, oświeceni przez Ducha Świętego, rozpoznali się nawzajem i w czasie rozmowy wygłosili wiele przepowiedni. Święty Angelo przepowiedział na przykład stygmaty, którymi Bóg miał dotknąć świętego Franciszka. Święty Dominik przepowiedział: "Pewnego dnia, bracie Angelo, Najświętsza Maryja Panna obdarzy Twój zakon darem, który będzie znany jako Brązowy Szkaplerz, a mojemu zakonowi kaznodziejów podaruje kult Różańca. I przyjdzie czas, w którym zbawi Ona świat poprzez ów Różaniec i szkaplerz".
Na miejscu tego spotkania zbudowano kaplicę, która po dziś dzień istnieje w Rzymie.
Matka i ozdoba Karmelu
To właśnie na słynnej górze Karmel na wybrzeżu palestyńskim Prorok Ognia - Eliasz, dostrzegł niewielką chmurkę, która w okresie wielkiej suszy zapowiadała ożywczy deszcz mający spaść na wysuszoną ziemię. Dzięki nadnaturalnej intuicji poznał, że ta zwykła chmura o kształcie stopy symbolizuje ową błogosławioną Niewiastę, zapowiedzianą później przez proroka Izajasza ("Oto Dziewica pocznie i wyda na świat Syna"), tę, która będzie Matką Zbawiciela. Z Jej dziewiczego łona miał wyjść Ten, który obmywając swoją krwią ziemię wysuszoną przez grzech, otworzy ludziom bramy łaski.
Wedle tradycji z następców Eliasza wziął początek zakon karmelitów, dla którego Najświętsza Maryja jest Matką i ozdobą, wedle słów Izajasza "Chwała Libanu dana jest jej, ozdoba Karmelu i Saronu" (Iz 35,2).
Pustelnicy z góry Karmel z Palestyny udali się do Europy i osiedlaliw różnych krajach, między innymi w Anglii, gdzie żył św. Szymon Stock.
Szymon Stock: szlachcic i święty
Szymon urodził się w roku 1165 w zamku Harford w hrabstwie Kent w Anglii, w odpowiedzi na żarliwe modlitwy o potomka pobożnych małżonków, którzy łączyli w sobie najwyższe szlachectwo z cnotą.
Jeszcze przed narodzinami matka poświęciła go Najświętszej Maryi Pannie. W podzięce za szczęśliwe rozwiązanie i prosząc o szczególną opiekę dla synka, jego matka, zanim po raz pierwszy go nakarmiła, ofiarowała go Matce Boskiej, odmawiając na kolanach Ave Maria. Chłopiec już bardzo wcześnie nauczył się czytać. Idąc za przykładem swoich rodziców, zaczął odmawiać Koronkę do Najświętszej Maryi Panny, a później również Psałterz. W wieku siedmiu lat rozpoczął studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Oksfordzie, osiągając tak dobre wyniki, że zaskoczył tym samych profesorów. W tym samym czasie został także dopuszczony do Komunii Świętej i ofiarował swoje dziewictwo Najświętszej Maryi Pannie.
Z powodu zawiści starszego brata i słuchając wewnętrznego głosu, który nakłaniał go do porzucenia świata, w wieku 12 lat opuścił dom rodzinny i znalazł schronienie w lesie, gdzie żył odtąd w całkowitym odosobnieniu przez 20 lat, poświęcając się modlitwie i pokucie.
Zakon Karmelitów
Matka Boża wyjawiła mu swoje pragnienie, aby przyłączył się do pewnych mnichów, którzy mieli przybyć do Anglii z góry Karmel w Palestynie, "przede wszystkim dlatego, że mnisi ci w szczególny sposób oddali się Matce Boga". Szymon opuścił więc swoją samotnię i będąc posłusznym nakazom Nieba, odbył studia teologiczne, po czym przyjął święcenia kapłańskie. Poświęcił się głoszeniu kazań, aż do chwili, gdy w roku 1213 przybyli ojcowie karmelici. Wówczas mógł już przywdziać habit zakonny w Aylesford.
W 1215 r. sława cnót Szymona dotarła do uszu św. Brokarda, Generała Łacińskiego Zakonu Karmelitów. Zechciał on, aby Szymon został jego pomocnikiem w kierowaniu zakonem. W 1226 r. mianował go Generalnym Wikariuszem wszystkich prowincji europejskich.
Święty Szymon musiał stawić czoło prawdziwej nawałnicy skierowanej przeciwko karmelitom w Europie, jaką rozpętał szatan poprzez ludzi zwanych zelotami - gorliwymi w przestrzeganiu prawa kościelnego. Chcieli oni za wszelką cenę, używając różnego rodzaju pretekstów, zlikwidować Zakon Karmelitów. Jednakże Ojciec Święty wydał bullę, w której ogłosił, że istnienie zakonu jest zgodne z prawem i z dekretami Soboru Laterańskiego, a także zezwolił zakonnikom na kontynuowanie dzieła zakładania nowych fundacji w Europie.
W 1237 r. święty Szymon wziął udział w Kapitule Generalnej Zakonu w Ziemi Świętej. Podczas następnej Kapituły, w roku 1245, został wybrany szóstym Przeorem Generalnym Karmelitów.
Wielka Obietnica: nie zaznasz ognia piekielnego
Bulla papieska złagodziła chwilowo gniew wrogów zakonu, ale nie ugasiła go całkowicie. Po pewnym okresie względnego spokoju prześladowania rozpoczęły się z jeszcze większą mocą.
Pozbawiony wsparcia, święty Szymon zwrócił się do Najświętszej Maryi Panny z całą goryczą, jaka przepełniała jego serce, prosząc Ją o sprzyjanie jego zakonowi, tak doświadczonemu przez los, i błagając o zesłanie jakiegoś znaku świadczącego o przymierzu łączącym zakon z Maryją.
Rankiem 16 lipca 1251 r., gdy odmawiał piękną, ułożoną przez siebie modlitwę Flos Carmeli (2), wedle jego własnej relacji, jaką zdał ojcu Piotrowi Swayngtonowi, swojemu sekretarzowi i spowiednikowi: "nagle ukazała mi się Matka Boża w otoczeniu wielkiej niebiańskiej świty i trzymając w ręce habit Zakonu, powiedziała mi:
"Weź, Najukochańszy Synu, ten szkaplerz twego Zakonu, jako wyróżniający znak i symbol przywilejów, który otrzymałam dla ciebie i dla wszystkich synów Karmelu. Jest to znak zbawienia, ratunek pośród niebezpieczeństw, przymierze pokoju i wszechwieczna ochrona. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego".(3)
Ten niezwykły dar został natychmiast rozpowszechniony wszędzie tam, gdzie znajdowały się siedziby karmelitów i poświadczony licznymi cudami, które za jego sprawą dokonały się w wielu miejscach i doprowadziły w końcu do zamilknięcia przeciwników Braci Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel.
Święty Szymon miał również dar języków. Dożył późnej starości, osiągając wyżyny świętości i dokonując wielu cudów. Oddał swoją duszę Bogu 16 maja 1265 r.
Przywilej Sobotni: Wyzwolony z czyśćca w pierwszą sobotę po śmierci
Oprócz tego szczególnego zapewniania o zbawieniu dla noszących Szkaplerz, Matka Boża udzieliła innej obietnicy, znanej jako Przywilej Sobotni.
W następnym stuleciu, 3 marca 1322 r. ukazała się papieżowi Janowi XXII, obwieszczając tym, którzy będą nosić Jej Szkaplerz: "Ja, Wasza Matka, zejdę w cudowny sposób do czyśćca w następną sobotę po waszej śmierci, obmyję was z win i zabiorę was na świętą górę wiecznego żywota".(4)
Jakie są więc obietnice Matki Bożej dla noszących Szkaplerz?
1. Kto w chwili śmierci będzie miał na sobie Szkaplerz, nie zazna ognia piekielnego.
Co chciała przez to powiedzieć Matka Boża? Po pierwsze, składając swoją obietnicę, Maryja nie chciała powiedzieć, że osoba, która umrze w grzechu śmiertelnym, dostąpi zbawienia. Śmierć w grzechu śmiertelnym oznacza wieczne potępienie.
Obietnicę Maryi można bez wątpienia zinterpretować w następujący sposób: "kto w chwili śmierci będzie miał na sobie Szkaplerz, nie umrze w grzechu śmiertelnym". Aby to wyjaśnić, Kościół bardzo często dodaje do obietnicy słowo "nabożnie": "ten, kto umrze nabożnie, nie zazna ognia piekielnego". (5)
2. Matka Boża uwolni z czyśćca w pierwszą sobotę po śmierci tego, kto nosił Szkaplerz.
Aby móc skorzystać z Przywileju Sobotniego, dzięki któremu według słów matki Bożej Ona uwolni z czyśćca duszę do najbliższej soboty po śmierci, należy:
- nosić Szkaplerz i zachowywać czystość stosownie do stanu;
- odmawiać codziennie wybrana wcześniej modlitwę, na przykład: "Pod Twoją obronę", "Witaj Królowo" itp.
Jeśli będziemy postępować wiernie wedle słów Matki Boskiej, Ona tym bardziej wiernie dotrzyma swej obietnicy, jak ukazuje to następujący przykład:
W czasie misji w kościele pewien młodzieniec, dotknięty Łaską Bożą, porzucił złe życie i przywdział Szkaplerz. Po pewnym czasie ponownie popadł w złe obyczaje i ze złego stał się jeszcze gorszym. Lecz mimo tego zachował Szkaplerz.
Najświętsza Dziewica, Matka zawsze miłościwa, sprowadziła na niego ciężką chorobę, podczas której we śnie młodzieniec ujrzał siebie samego przed Sądem Boskim, który za złe uczynki skazał go na wieczne potępienie.
Na próżno nieszczęsny przed Najwyższym Sędzią powoływał się na fakt posiadania i noszenia Szkaplerza Najświętszej Matki.
- A gdzie są obyczaje, które byłyby godne tego Szkaplerza? - zapytał go Bóg.
Nie wiedząc, co odpowiedzieć, nieszczęśliwy zwrócił się wówczas do Matki Boskiej.
- Ja nie mogę odwołać tego, co postanowił mój Syn - odpowiedziała Maryja
- Ależ Pani, wykrzyknął młodzieniec, ja się zmienię.
- Obiecujesz?
- Tak.
- A zatem żyj.
W tej samej chwili chory obudził się i przerażony tym, co zobaczył i usłyszał, ślubował, że będzie odtąd z powagą nosił Szkaplerz Maryi. I rzeczywiście, wyzdrowiał i wstąpił do Zakonu Premonstratensów (Norbertanów). Po życiu pełnym budujących uczynków oddał swą duszę Bogu. Tak głoszą kroniki tego zakonu(6).
Szkaplerz i Fatima
Czy Szkaplerz ma jakiś związek z Fatimą?
Po ostatnim objawieniu się Matki Bożej w Grocie Iria ukazały się oczom pastuszków różne sceny. W pierwszej z nich Matka Boska Różańcowa pojawia się u boku św. Józefa, trzymając Dzieciątko Jezus. W następnej Maryja ukazuje się jako Matka Boska Bolesna u boku Pana Naszego Jezusa Chrystusa przygniecionego boleścią w drodze na Kalwarię. Wreszcie Matka Boska Chwalebna, koronowana na Królową Nieba i Ziemi, pojawia się jako Matka Boska Karmelu, trzymająca w dłoniach Szkaplerz.
- Dlaczego zdaniem siostry Matka Boska ukazała się w tej ostatniej scenie, trzymając Szkaplerz? - zapytano Łucję w 1950 r.
- Dlatego, że Matka Boża chce, abyśmy wszyscy nosili Szkaplerz - odpowiedziała Łucja. "I to właśnie dlatego Różaniec i Szkaplerz, dwa najbardziej uprzywilejowane sakramentalia maryjne, nabierają dziś jeszcze większego uniwersalnego znaczenia niż kiedykolwiek w historii"(7).
Praktyczne uwagi na temat Szkaplerza
- Ci, którzy noszą Szkaplerz Karmelitański, oprócz wielkiej obietnicy zachowania od piekła, szczególnego Przywileju Sobotniego, zaszczytnego tytułu braci Najświętszej Dziewicy, ratunku od niebezpieczeństw i wielkiej liczby odpustów, mają udział we wszystkich chwalebnych uczynkach dokonywanych w Zakonie.
Oznacza to, że w Zakonie Karmelitańskim wszystko, co określa się wspólnym mianownikiem "chwalebne uczynki" (dobra duchowe), czyli cnoty, Msze Święte, modlitwy, posty, dyscypliny, ofiary, owoce Misji, wypełnianie złożonych ślubów, surowości życia klasztornego, efekty apostolatu kultu Najświętszej Dziewicy z Karmelu i Jej Świętego Szkaplerza itd. stanowią wspólne dziedzictwo czy też dobro wspólne, które jest rozdzielane między wszystkich członków, którzy czy to poprzez powołanie religijne, czy też na mocy przywileju uczestnictwa należą do wspomnianego Zakonu Matki Bożej z Góry Karmel.
Szkaplerz może być nakładany także małym dzieciom, jeszcze nieświadomym, jako "obrona i ratunek od niebezpieczeństw". Poza tym, kiedy już dorosną, jeśliby nawet na swoją zgubę porzucili i zaczęli prowadzić życie religijnie obojętne, wystarczy, że ktoś włoży im Szkaplerz, aby znowu korzystali z jego przywilejów.
Może on też być nałożony umierającym grzesznikom, którzy zgodzą się go przyjąć, a wówczas będzie on dla nich gwarancją zbawienia. Dlatego kapłani wzywani do umierających mieli zwyczaj proponować im najpierw przyjęcie Szkaplerza, który torował dalszą drogę. Wiele razy zdarzało się, że zatwardziali grzesznicy prosili o księdza po tym, gdy ktoś bez ich wiedzy umieścił Szkaplerz u ich węzgłowia.
Aby móc doświadczyć Przywileju Sobotniego, niegdyś bardzo popularną w Europie była nabożna praktyka, nakazywana przez kapłanów. Polegała ona na tym, że zamiast odmawiania koronki (Małego Oficjum) i odpowiednich postów, należało odmawiać siedem razy Ojcze Nasz, Zdrowaś Maryjo i Chwała Ojcu... ku chwale Siedmiu Radości Matki Boskiej.
- Ze względu na to, że Szkaplerz powinien być symbolem przymierza z Matką Bożą, zaleca się częste nabożne całowanie go. Przez tę praktykę - miłą Matce Boskiej - zyskuje się również odpusty.
- Kiedy dokonuje się zamiany Szkaplerza, najbardziej stosownym sposobem pozbycia się starego w godny sposób jest spalenie go, nigdy natomiast nie należy wyrzucać go do śmieci niczym starego przedmiotu.
Osoba, na którą nałożono kiedyś Szkaplerz, ale nie nosiła go przez długi czas, sama może założyć go ponownie, bez konieczności nowego błogosławieństwa czy nałożenia go przez kapłana.
źródło:http://sanctus.pl/index.php
Historia parafii Matki Bożej Szkaplerznej w Karniowicach- Dulowej
1914 - wybudowanie kaplicy przez Pana Franciszka Trębacza na parcelach należących do Franciszka Trębacza
i Juliana Malczyka.
1914-1939 – księża dojeżdżający z Trzebini odprawiają Mszę Świętą w niedzielę jeden raz w miesiącu
1939-1945 – dobudowano zakrystię – boczną nawę kaplicy, inicjatorem był rodak Ojciec Serafin Zajega.
W tym czasie Ojciec Serafin odprawia codziennie Mszę Św.
1945-1958 - księża dojeżdżający z Trzebini odprawiają Mszę Świętą w niedzielę jeden raz w miesiącu
15.10.1958 – erygowanie Ośrodka Duszpasterskiego- Rektoratu i mianowanie ks. Jana Martinczaka pierwszym Rektorem tego ośrodka.
1960 – dalsza rozbudowa kaplicy prowadzona społecznie po przewodnictwem Społecznego Komitetu, kończy się rozburzeniem dobudowanej części przez milicję i grupę więźniów. Tymczasowo aresztowano działaczy Komitetu. Pretekstem tych działań było nie posiadanie na rozbudowę.
1963- 1971 – Rektorem kaplicy był ks. Franciszek Ostafin
27.06.1971 – Rektorem kaplicy został mianowany ks. Stanisław Fijałek
1972-1973 – wybudowano plebanię na parceli Pani Rozalii Paszkowskiej, która mieszkała w niej aż do śmierci.
1977 – prowadzono rozmowę z wojewódzkimi władzami administracyjno politycznymi na temat budowy Kościoła w Karniowicach.
06.06.1978 – wydanie zezwolenia przez Wojewodę Katowickiego na „rozbudowę kaplicy technicznie zużytej”
06.05.1979 – poświęcenie placu pod budowę kościoła przez J.E Ks. Bp. Stanisława Smoleńskiego. Plac ofiarowali Państwo Garlińscy i Paszkowscy. Rozpoczęto budowę Kościoła, którego pomysłodawcą był
ks. Stanisław Fijałek. A dokumentację sporządzili inżynierowie: Jerzy Kubica, Leszek Pałczyński i Zbigniew Braś.
W budowę świątyni ofiarnie włączyli się miejscowi wierni.
28.10.1979 – wmurowano Kamień węgielny poświęcony przez Ojca Świętego Jana Pawła II podczas pierwszej pielgrzymki do ojczyzny.
01.11.1979 – erygowanie Parafii Matki Bożej Szkaplerznej w Karniowicach dla mieszkańców: Karniowic, Dulowej i części Młoszowej dekretem J. E. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego. Pierwszym proboszczem został mianowany ks. Stanisław Fijałek.
15.10.1989 – Konsekracja Kościoła w Karniowicach dokonuje J. E. Ks. Kard. Franciszek Macharski.
1994-2003 budowa Ośrodka Pamięci Zmarłych, którego pomysłodawcą był miejscowy ks. proboszcz
a dokumentację opracowali inżynierowie: Krystyna Duda, Teresa Krygowska, Józef Miksa i Antoni Biedroń.
17.07.2003 – poświęcenie rodzinnego ośrodka Pamięci Zmarłych dokonuje J.E. Ks. Bp. Jan Szkodoń.
26.06.2004 Administratorem parafii zostaje mianowany ks. Zygmunt Cholewa.
26.10.2004 – proboszczem parafii zostaje ks. Wiesław Grzechynia
01.07.2009 – proboszczem parafii zostaje ks. Krzysztof Matuszyk
09-14.10.2009 Misje w parafii prowadzą ks. Adam Podbiera i ks. Jan Szczepaniak
05.03.2010 – umiera ks. Stanisław Fijałek, długoletni proboszcz w Karniowicach
25-26.11.2012 peregrynacja obrazu Jezusa Miłosiernego z relikwiami św. siostry Faustyny
i bł. Jana Pawła II.
01.07.2015 – proboszczem parafii zostaje ks. Leszek Uniwersał